Zespół ds. polityki gospodarczej i rynku pracy RDS zajął się m.in. projektem stanowiska w sprawie uruchomienia przez rząd programu pomocy dla przemysłu motoryzacyjnego. Dokonano w nim poprawek zgodnych z uwagami OPZZ. Dyskutowano także o projekcie ustawy dotyczącym gospodarki opakowaniami i odpadami oraz o zmianie ustawy o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Zygmunt Mierzejewski, przewodniczący Komisji Gospodarki i Systemu Ekonomicznego OPZZ
19 października 2021 r. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. polityki gospodarczej i rynku pracy Rady Dialogu Społecznego. Spotkanie prowadził Leszek Miętek z OPZZ. Uczestniczyli członkowie: Dariusz Potyrała i Mirosław Grzybek oraz eksperci Norbert Kusiak i Zygmunt Mierzejewski.
W pierwszym punkcie porządku obrad Ministerstwo Klimatu i Środowiska miało przedstawić stanowisko do uchwały nr 100 strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego z dnia 21 września 2021 r. w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy
o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw. Jednak pomimo ustaleń i zobowiązania strony rządowej, wiceminister Jacek Ozdoba usiłował zmarginalizować rolę Zespołu w procesie uzgodnieniowym oraz wyparł się wcześniejszych ustaleń. Tylko stanowcza postawa przewodniczącego Zespołu, poparta przez pozostałych członków, doprowadziła po blisko dwugodzinnej dyskusji do zobowiązania się ministerstwa do udzielenia pisemnej odpowiedzi na uchwałę nr 100 i zorganizowania spotkania konsultacyjnego przed zakończeniem prac legislacyjnym na etapie rządowym.
W kolejnym punkcie omówiono projekt stanowiska strony pracowników i strony pracodawców Zespołu ds. polityki gospodarczej i rynku pracy RDS w sprawie uruchomienia przez Rząd RP Programu pomocy i ochrony miejsc pracy i wynagrodzeń dla przedsiębiorców
i pracowników przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, na zasadach wprowadzonych ustawą antycovidową z 31 marca 2020 r. z późniejszymi zmianami. Dokonano poprawek zgodnych z uwagami OPZZ i przyjęto stanowisko (załącznik nr 1).
Na zakończenie prac odbyła się dyskusja i przyjęto stanowisko strony pracowników i strony pracodawców Zespołu ds. polityki gospodarczej
i rynku pracy w sprawie wniosku o zmianę ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (załącznik nr 2).
Oba stanowiska zostały przekazane Prezydium RDS z wnioskiem o pilne procedowanie w przedmiotowych sprawach podczas posiedzenia Rady Dialogu Społecznego, które odbędzie się 20 października 2021 r.
Stanowisko
strony pracowników i strony pracodawców
Zespołu ds. polityki gospodarczej i rynku pracy Rady Dialogu Społecznego
z dnia 19 października 2021 r.
w sprawie uruchomienia przez Rząd RP Programu pomocy i ochrony miejsc pracy i wynagrodzeń dla przedsiębiorców i pracowników przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, na zasadach wprowadzonych ustawą antycovidową z 31 marca 2020 roku z późniejszymi zmianami
W związku z bardzo trudną sytuacją przemysłu motoryzacyjnego partnerzy społeczni wnioskują do Rządu RP o pilne wypracowanie i uruchomienie Programu pomocy i ochrony miejsc pracy i wynagrodzeń dla przedsiębiorców i pracowników przemysłu motoryzacyjnego w Polsce.
Trudna sytuacja przemysłu spowodowana pandemią w 2020 roku, uległa w bieżącym, 2021 roku dalszemu pogorszeniu w ścisłym związku ze skutkami pandemii, przede wszystkim z powodu braku części i zakłóceń w łańcuchach dostaw, które w ostatnich miesiącach oznaczały przestoje, a w perspektywie kolejnych miesięcy brak możliwości wznowienia produkcji, co może oznaczać, bez wsparcia programem ochrony miejsc pracy, zagrożenie redukcją zatrudnienia. Problemy przestojów w przemyśle motoryzacyjnym dotyczą nie tylko Polski, ale całego świata. Jednak w wielu krajach regionu, gdzie w zakładach przemysłu motoryzacyjnego wprowadzono przestoje lub ograniczenie produkcji, wprowadzono ponownie Programy pomocowe ze środków publicznych. Zapewniają onedopłaty do wynagrodzeń, co pozwala na ochronę potencjału przemysłu motoryzacyjnego i dochodów pracowników. Takie rozwiązania wprowadzane są w Niemczech, Hiszpanii, Czechach i na Słowacji.
Warto podkreślić, że przemysł motoryzacyjny to prawdziwe koło zamachowe polskiej gospodarki. Polski przemysł motoryzacyjny to 145 mld zł wartości produkcji wyrobów motoryzacyjnych w 2018 roku, co oznacza, że motoryzacja jest drugim największym sektorem w polskim przetwórstwie przesyłowym z udziałem ok. 13%. Sektor zatrudnia ok. 225 tys. pracowników z przeciętną pensją 5,6 tys. zł (8% więcej niż średnio w gospodarce). Wartość eksportu sektora w 2018 roku wyniosła 32,3 mld EUR, co stawia Polskę na czwartym miejscu w Unii Europejskiej i dziewiątym miejscu na świecie. Przemysł motoryzacyjny charakteryzuje silna proeksportowość, nawet do 85% produkcji w Polsce wyjeżdża na rynki zagraniczne, w segmencie producentów pojazdów, ten udział wynosi ponad 90%. Branża rosła w tempie rocznym 6,5% w latach 2005-2018 z tempem wzrostu segmentu części wynoszącym 9,4%. Polska jest zagłębiem producentów części z udziałem 59% w przemyśle motoryzacyjnym. Kłopoty tej branży i zatrudnionych pracowników wpłyną bardzo niekorzystanie na stan całej gospodarki. Dlatego tak ważne jest natychmiastowe podjęcie działań, które ochronią ten potencjał.
Wybuch pandemii koronawirusa, a obecnie problemy w łańcuchach dostaw dotykają całej motoryzacji. Większość producentów pojazdów i producentów części motoryzacyjnych musiała na kilka tygodni lub nawet miesięcy całkowicie zamknąć swoje fabryki, a obecnie stosować przestoje lub ograniczenia produkcji. Spadki zanotował też sektor handlu i usług motoryzacyjnych. Straty w łańcuchu wartości przemysłu motoryzacyjnego są nie do odrobienia w roku 2021. Według ocen ekspertów branżowych straty w 2020 roku w porównaniu do roku 2019 wyniosły około 30%, a perspektywy bieżącego roku na skutek problemów z łańcuchem dostaw są jeszcze poważniejsze. Część ekspertów oczekuje powrotu do stanu z roku 2019 dopiero w roku 2022 roku.
Dlatego partnerzy społeczni wnioskują o uruchomienie programu dla przemysłu motoryzacyjnego jeszcze IV kwartale 2021 roku. Warto podkreślić, że uchwałę nr 90 w sprawie wsparcia dla przemysłu motoryzacyjnego, Rada Dialogu Społecznego, podjęła na posiedzeniu 30 września 2020 roku, a od tego czasu sytuacja uległa dramatycznemu pogorszeniu. Program powinien opierać się na rozwiązaniach zawartych w ustawie antycovidowej z marca i grudnia 2020 roku.
Partnerzy społeczni wnioskują o wykorzystanie we wprowadzanych programach wypracowanego i stosowanego rozwiązania, z ewentualnymi korektami:
Art. 15 g: wsparcie dla przedsiębiorców na ochronę miejsc pracy ze środków FGŚP – zakończony nabór (termin upłynął 10 czerwca 2021) – wprowadzony ustawą z dnia 31.03.2020.
Przedsiębiorcy uprawnieni do uzyskania pomocy
Każdy przedsiębiorca w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292, z późn. zm.):
Zakres pomocy na ochronę miejsc pracy
Przyjęte rozwiązania mają chronić miejsca pracy w okresie wprowadzonego przez przedsiębiorcę przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy, a także po tym okresie.
Wyłączenia pracowników
Przedsiębiorca:
Procedura postępowania w sprawie przyznania świadczeń
Ochrona pracownika
Przedsiębiorca, który na podstawie umowy o wypłatę świadczeń otrzymał z Funduszu środki na rzecz ochrony miejsc pracy nie może wypowiedzieć umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika w okresie lub w okresach pobierania przez pracownika świadczeń finansowanych z Funduszu oraz w okresie lub w okresach przypadających bezpośrednio po okresie lub okresach pobierania świadczeń finansowanych, nie dłużej jednak niż przez łączny okres ich pobierania (tj. max. 3 miesiące).
Obowiązki przedsiębiorcy wynikające z zawartej umowy
Przedsiębiorca, który na podstawie umowy o wypłatę świadczeń otrzymał z Funduszu środki na rzecz ochrony miejsc pracy jest obowiązany do:
Partnerzy Społeczni apelują do Strony Rządowej o pilne uruchomienie wsparcia dla branży motoryzacyjnej, firm i przede wszystkim pracowników.
Drogi Użytkowniku,
odwiedzając nasz serwis internetowy powinieneś zapoznać się z poniższą Klauzulą Informacyjną oraz Polityką Prywatności albowiem powinieneś wiedzieć, że korzystanie z naszego serwisu wiąże się z przekazaniem nam Twoich danych osobowych, które odbywa się dobrowolnie a ma miejsce w momencie rozpoczęcia przez Ciebie korzystania z serwisu po zaakceptowaniu poniższej Klauzuli Informacyjnej oraz Polityki Prywatności.
Klauzula Informacyjna Zgodnie z obowiązkiem informacyjnym wynikającym z tzw. RODO (Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE) podajemy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu. Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk “Przejdź do serwisu”), wyrażasz dobrowolną zgodę na wskazane poniżej działania.
Stosowanie plików cookies i innych technologii
Nasz serwis stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
• Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania ze stron serwisu,
• Ulepszenie działań serwisu,
• Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z serwisu.
Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.
Przetwarzanie danych
Zaznaczmy, że pozyskane przez nasz serwis dane nie będą służyły profilowaniu (profilowanie oznacza dowolną formę zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, które polega na wykorzystaniu danych osobowych do oceny niektórych czynników osobowych osoby fizycznej, w szczególności do analizy lub prognozy aspektów dotyczących efektów pracy tej osoby fizycznej,jej sytuacji ekonomicznej, zdrowia, osobistych preferencji, zainteresowań, wiarygodności, zachowania, lokalizacji, lub przemieszczania się) ani nie będą wykorzystywane w celach marketingowych.
Administrator
Administratorem danych jest ZARZĄD OGÓLNOPOLSKIEGO PRACOWNICZEGO ZWIĄZKU ZAWODOWEGO KONFEDERACJA PRACY PRZY TOYOTA MOTOR INDUSTRIES POLAND SP. Z O. O. z siedzibą przy ul. Japońska 6, 55 – 200 Łęg, gmina Jelcz – Laskowice (REGON: 022492345 , NIP: 912 – 187 – 54 – 00). Z administratorem możesz skontaktować się za pośrednictwem niniejszej strony internetowej lub pisząc na adres e - mail: kpracy.tmmpj@gmail.com i w dowolnym momencie wyrazić swój sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.
Twoje prawa
Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.
W celu uzyskania szczegółowych informacji odnośnie Twoich praw w tym zakresu i zasad przetwarzania Twoich danych prosimy o zapoznanie się z Polityką Prywatności naszego serwisu.